Press "Enter" to skip to content

‘Natural’ solo met Wye Oak | Column Jan Douwe Kroeske

“Jenn zingt met veel gemak en brengt een emotie via haar stem naar buiten die je niet onberoerd laat. Zeg maar alles tussen Patti Smith, Alanis Morrissette en Amy Winehouse.”

Nieuwe editie van Jan Douwe Kroeske’s wekelijkse column voor De Gooi- en Eemlander, ditmaal over de onlangs opgenomen 2 Meter Sessie van de Amerikaanse band Wye Oak, wiens nieuwe album The Louder I Call, The Faster It Runs nu uit is.

‘Natural solo’ met Wye Oak

Vorige week zaterdag deden we 2 Meter-opname nummer 1.649, met de Amerikaanse zangeres Jenn Wasner, die samen met haar muzikale broeder Andy Stack de bijzonder fijne band Wye Oak vormt.

De opname was goed, ook voor video. Beter gezegd: juist voor video! Waarom? Nou, Jenn zingt met veel gemak en brengt een emotie via haar stem naar buiten die je niet onberoerd laat. Zeg maar alles tussen Patti Smith, Alanis Morrissette en Amy Winehouse. Kortom: een vrouw met een gezegend echte stem. Als dan ook nog eens het beeld goed is (lees: puur en “echt”), dan kom je dicht bij de reden waarom ik 2 Meter Sessies nog altijd een ontwapenende manier van werken vind.

Dat gevoel kwam het best tot uiting in het laatste nummer dat we opnamen. Jenn had de elektrische gitaar afgedaan en zat voor het eerst achter de Yamaha-piano. Ze probeerde van ‘It Was Not Natural’ een heel mooie nieuwe versie te maken. Ook bassist en drummer deden hun uiterste best, maar de persoonlijke goedkeuring van Jenn had het nog niet. En dus zei ze tegen haar beide bandleden dat ze het toch nog ‘ns in haar uppie wilde proberen. “Omdat iedereen me maar voortdurend vertelt dat het zo’n mooi nummer zou zijn voor een solo-versie op piano,” legde ze me later uit. “Ik heb lang gezocht naar een goeie piano en volgens mij stond die hier.”

Jenn dus in haar eentje aan de slag. Nou ja, in haar eentje? Niet helemaal: omringd door mijn camera-collega’s die op 60 en 120 centimeter afstand zo goed en stil mogelijk hun mooiste shots probeerden te maken, besloot Jenn zich volledig over te geven aan deze setting: ze sloot haar ogen half, concentreerde zich op haar liefde voor het klavier en gooide het tempo een slag omlaag. Ik zat met de technicus aan de andere kant van het glas. Naast ons de drummer en bassist, die gelukkig ook goedkeurend knikten.

Jan Douwe Kroeske